a skoro o pudełkach mowa.
porozmawiajmy o opakowaniach.
zdarzyło się wam kupić wodę mineralną bo miała ładną butelkę?
albo tabliczkę czekolady bo miała piękną obwolutę?
albo wodę toaletową czy perfumy tylko dlatego, że miały piękną buteleczkę?
dlaczego wybieramy te a nie inne produkty?
kusi nas reklama, to pewne.
cena produktu też jest rzeczą ważną.
a czy zastanawialiście się na ile ważne jest opakowanie?
i w jakim stopniu wpływa na decyzję o kupnie?
fot. www.thedieline.com, lovelypackage.com
pamiętam, jakiś czas temu wcale nie kupowałam niektórych polskich kosmetyków tylko dlatego, że miały okropne opakowania. nie mogłam się przemóc. teraz co jakiś czas robię przegląd kosmetycznej półki i widzę, że jest już lepiej. wreszcie firmy zaczęły dostrzegać potencjał i siłę opakowania.
od czasu do czasu piszę na blogu o opakowaniach: a to woda mineralna sygnowana przez znanego projektanta, a to po prostu bardzo przyjemne opakowania kosmetyków.
mnóstwa świetnych pomysłów jednak nie pokazuję na blogu. być może kiedyś powstanie kolejny mój blog o opakowaniach właśnie, ale póki co pilnie śledzę opakowaniowe (i reklamowe) blogi i zachwycam się kreatywnością.
polecam zajrzeć na te strony:
www.lovelypackage.com
www.thedieline.com
www.packagingworld.blogspot.com
www.packaginguqam.blogspot.com
a polskie opakowania? no cóż, niestety rzadko kiedy mnie zachwycają.
i choć powoli to zaczyna się zmieniać (i jest to pocieszające), to niestety jesteśmy daleko w polu w dziedzinie projektowania naprawdę fajnych opakowań.
wciąż jednak jeszcze sporo brzydoty, tandety, złego gustu albo amatorszczyzny.
niedobrze.
a przecież kupujemy w dużej mierze oczami.
kto się zajmuje opakowaniami? graficy. przynajmniej teoretycznie.
myślę jednak, że winę na tak fatalny stan rzeczy tj. opakowań ponoszą w bardzo dużej mierze klienci agencji reklamowych, producenci.
nie pozwalają oni rozwinąć skrzydeł grafikom.
są strasznie zachowawczy i narzekają, że to się nie sprzeda.
że już nie wspomnę o tym, że brak im gustu zwyczajnie.
ale wiedzą najlepiej. i nie chcą ryzykować.
jasne, kto płaci ten wymaga.
(ale to się odwraca przeciwko nim: ja nie kupuję i nie płacę. i kto tu traci?)
i dlatego w opakowaniach polskich wieje nudą.
albo jest brzydko. brzydkie kolory, okropne czcionki.
narzekać mogłabym długo, ale nie chcę.
zamiast tego zobaczcie sobie kilka wybranych przeze mnie naprawdę fajnych pomysłów ze świata.
fot. www.thedieline.com, lovelypackage.com
ostatnio pojawiają się coraz częściej edycje limitowane różnych produktów.
np. projekt Andrzeja Pągowskiego dla Cisowianki w związku z obchodami Roku Szopenowskiego.
to już coś, ale za mało. dużo za mało.
wstawienie podobizny Chopina i już edycja limitowana? jakoś za mało się wyróżnia ta butelka.
jeszcze jeden, osobny temat, to polscy projektanci, którzy też potrafią.
przykładem może być 60 bag Kasi Okińczyc czy projekt (praca dyplomowa) Moniki Ostaszewskiej Smaki Podlasia.
ale to wciąż mało, za mało.
pojawia się temat obecności polskich artystów w reklamie.
wielu z nich współpracuje z agencjami reklamowymi, ale niekoniecznie oficjalnie.
ciekawe dlaczego?
a może to duże marki nie umieją mądrze wykorzystać polskich artystów w tej mierze?
dlaczego dla firmy Evian może projektować Jean Paul Gaultier, Christian Lacroix czy Paul Smith, a Coca-Cola wypuszcza co rok limitowane serie puszek projektu a to Karla Lagerfelda, a to Soni Rykiel a to Manolo Blahnika?
ilu potraficie wymienić znanych polskich artystów współpracujących z branżą opakowań?
design to nie tylko fantastyczne meble, intrygujące kształtem lampy czy wymyślne gadżety.
projektowanie dotyczy życia na co dzień.
kartonik mleka, pudełko sera, makaronu, butelka wody, tabliczka czekolady.
kubek do cappucino. pudełko do słuchawek. okładka płyty czy książki.
słoiczek kremu, butelka szamponu czy odżywki do włosów, mydło.
opakowań do zaprojektowania na nowo jest mnóstwo.
i dobrze było by żeby te opakowania cieszyły nas na co dzień w domu.
cieszyły, a nie straszyły.
fot. www.thedieline.com, lovelypackage.com
na koniec pytania do was:
1. jaka firma powinna się zastanowić nad zmianą opakowań? (myślę tu o przypadku dobry produkt, straszne opakowanie)
2. jakich polskich artystów chętnie zobaczylibyście w roli projektantów? (i nie myślę tu o udziale w reklamie, ale o projektowaniu)
3. jakie są wasze ulubione opakowania? dlaczego? co je wyróżnia?
4. opakowania jakiej marki/firmy chcielibyście zaprojektować?