Historia designu to książka, która powinna się znaleźć na półce każdego szanującego się fana designu.
wiem, to zdanie brzmi pryncypialnie i może niekoniecznie zachęcająco. a chciałabym Cię bardzo zachęcić do nabycia i przeczytania tego tomu. to może powiem krótko: musisz to mieć. uwierz mi na słowo, a już zawsze będziesz wiedzieć o co z tym designem chodzi.
najnowsza publikacja Wydawnictwa Arkady to bowiem rzecz ze wszech miar warta uwagi.
wzrok przyciąga okładka z czerwonym fotelem w kształcie serca. to Heart Cone Chair projektu Vernera Pantone’a z 1958 roku.
Historia designu to historia serca i rozumu, pasji, wynalazczości, ciekawości, poszukiwań.
opowiada o wzornictwie w sposób pasjonujący, nie tylko poprzez historie przedmiotów czy prądy artystyczne. wiele mówi nam również o twórcach, ludziach stojących za tymi zjawiskami, umieszcza rzeczy w kontekście historycznym, społecznym i obyczajowym.
opowieść zaczyna się umownie w 1700 roku, od momentu rewolucji przemysłowej, która zmieniła świat i niesamowicie przyspieszyła rozwój cywilizacyjny. śledzimy go poprzez rozwój maszyn, technologii, pojawianie się nowych wynalazków, a także, co z tym również jest związane, nowych prądów artystycznych – od Art and Crafts przez fascynację Japonią, estetyzm i dekadencję, Art nouveau czy wiedeńską secesję. po drodze niejako rodzi się pojęcie marki, rozwija się typografia, reklama, grafika. są przedmioty użytkowe, meble, ale też broń, rower, samochód.
tak rodzi się nowoczesny świat. nastaje XX wiek i technologie rozwijają się jeszcze szybciej. nastaje modernizm. zmienia się estetyka, grafika, fotografia; forma podąża za funkcją, pojawia się sklejka, tworzywa sztuczne, rozwija się motoryzacja, zmieniają się role projektantów i designu.
II wojna to szok, trauma, ale i zarazem narodziny nowego świata. do głosu dochodzą Skandynawowie, rozwija się i zyskuje na znaczeniu wzornictwo duńskie, skandynawskie szkło i ceramika. wiele ciekawych zjawisk znajdziemy wówczas we Włoszech, w Wielkiej Brytanii czy w Szwajcarii. w Stanach Zjednoczonych powstaje nowoczesność, a w Japonii kontroluje się jakość.
kolejny rozdział poświęcony jest czasowi, gdy design w znaczący sposób zaczął wpływać na jakość życia (mówimy tu z perspektywy zachodnioeuropejskiej). lata 1960-80 to czas gdy pojawiają się takie pojęcia jak konsument, komunikacja wizualna, rozwijają się marki. to fantastyczny czas dla popkultury, fascynacja plastikiem, era kosmiczna, popart, kontrkultura, punk – naprawdę wiele się dzieje.
a dalej jest jeszcze ciekawiej, choć lata 80. i 90. to czas pełen sprzeczności. nadchodzą nowe -izmy: postmodernizm, industrializm, minimalizm, dekonstrukcjonizm. projektant staje się gwiazdą, celebrytą, sławą.
ostatnie dwadzieścia lat to era cyfrowa w której żyjemy. czasy mobilnych technologii, projektowania odpowiedzialnego, zrównoważonego rozwoju, druku 3D. i o tym przeczytasz w tej książce i być może pomoże to lepiej zrozumieć czasy, w których żyjemy.
celowo piszę dość ogólnie o tym o czym „Historia designu” opowiada dokładniej. chciałabym bardzo, byś zajrzał/zajrzała to tego wydawnictwa nie tylko z ciekawości, ale też po to, by zobaczyć jak wiele z tych przedmiotów dobrze znasz, jak wiele rozpoznajesz, jak wiele z nich pozostaje nadal aktualne, funkcjonalne i pożądane. po to, by lepiej zrozumieć czym jest design, czemu służy projektowanie i dlaczego jest to tak interesujące.
całość tego ogromnego materiału jest ułożona logicznie i przejrzyście, znakomicie dobrane są materiały zdjęciowe. i nawet jeśli wszystkie te historie słyszeliście już parę razy, czytaliście o nich nie raz, to uwierzcie: ta książka robi to znakomicie i wielką przyjemnością jest jej czytanie, wertowanie i ponowne odkrywanie świata designu.
znakomita rzecz. z pewnością wrócę do niej nie raz.
polecam bardzo!
Historia designu.
red. Elizabeth Wilhide
Wydawnictwo Arkady, 2017
Wydawnictwu Arkady bardzo dziękuję za egzemplarz książki.